Trivselsmåling

Det er lovpligtigt at gennemføre en trivselsmåling hvert 2. år for landets folkeskoler. På Landsbyskolen har vi gennemført seneste trivselsmåling i maj måned 2023. Vi vil bestræbe os på, at målingen gennemføres hvert år, så vi har mulighed for hele tiden at gøre vores skole så god som overhovedet muligt.
Trivselsmålingen giver os mulighed for at se alt det gode vi gør, men også alt det, der kan blive endnu bedre.
Vi har som privatskole ikke adgang til at benytte Undervisningsministeriets officielle trivselsmåling for de danske kommuneskoler, men vi har på anden vis fået gjort selvsamme undersøgelse digital for skolen, hvorfor den er sammenlignelig med landets kommuneskoler.

Gennemførelsen af målingen foregår digitalt for alle skolens klasser, og derfor hjælper de store elever med at læse spørgsmål højt for de mindre elever, så alle skolens elever får besvaret de ml. 20-40 spørgsmål.

_______________________________________________________________________________________

Skolens værdiregelsæt

Vi lægger stor vægt på samarbejde, både kollegialt og med elever og forældre. Vi er engagerede i elevernes faglige, menneskelige og sociale udvikling. Vi anerkender og forventer, at forældrene tager ansvar for opdragelsen, men vi støtter naturligvis. Vi forventer af eleverne, at de er villige til at opfylde de faglige krav, skolen stiller, og at de har en åben og venlig optræden. Det er en klar forudsætning, at eleven gør sit bedste. Klasselæreren er ansvarlig for den løbende forældrekontakt og er primus-motor i teamsamarbejdet om den enkelte klasse/elev. Vi holder typisk et forældremøde og to skole–hjem samtaler om året, hvor eleven og forældrene sammen får lejlighed til at møde klassens lærere og få en vurdering af, hvordan eleven klarer sig fagligt og socialt. Hvis der i perioder er behov for ekstra opmærksomhed omkring en elev, bruger vi gerne tid på samtaler med hjemmet.

I tilrettelæggelsen af undervisningen tager vi udgangspunkt i den enkelte elev/klasse, så alle elever kan få mulighed for at udnytte deres evner. Vi benytter et samspil mellem klasse – og individuel undervisning. Dette indebærer, at elever i samme klasse ikke nødvendigvis altid arbejder med det samme materiale.  Vi har forsøgt at forkorte dette i flg. seks punkter:

– Tolerance, engagement og ansvarlighed i relationer mellem elever, forældre og lærere.

– Tryghed, nærvær og fællesskab i hverdagen.

– Vi lægger stor vægt på, at eleverne – også på tværs af klasserne udviser omsorg og respekt for hinanden. Dette fremmes bl.a. ved

💙 daglig morgensang, fælles emnedage og lejrskoler

💙 lave klassekvotienter, der giver tid og rum til den enkelte elevs behov og læring

💙 kvalificering af eleverne, så de kan udvikle deres selvværd og leve op til fremtidens krav om faglige kompetencer, samarbejdsevner og lyst til at søge ny viden

💙 tæt, åben og udviklende kontakt mellem skole og hjem.

Kort og godt, så ønsker vi

💙 at skabe en skole som elever, lærere og forældre føler er deres egen

💙 at undervise i et trygt og overskueligt miljø, og derigennem give eleverne gode betingelser for at udvikle sig fagligt, menneskeligt og socialt

💙 at tilbyde en professionelt tilrettelagt undervisning af høj kvalitet, der tilgodeser den enkelte elevs og klasses individuelle behov

💙 at ruste den enkelte elev til de afsluttende prøver og til fremtidige uddannelser

💙 at være med til at skabe velfungerende medborgere i et demokratisk samfund.