+45 32 59 86 31 kontor@landsbyskolen.dk

Lejrskole/skolerejse

Lejrskole

På Landsbyskolen forsøger vi at komme på lejrskole med vores klasser hvert år.
Dette gør vi for at styrke både det faglige – det er en lejrSKOLE – samt det sociale liv i klassen.

En lejrskole er en værdifuld investering for skolen og for jer som forældre. Det skyldes, at lejrskolen spiller en central rolle i at styrke de fællesskaber, der er essentielle for elevernes trivsel og læring. Gennem lejrskolen udvikler eleverne et stærkt fællesskab, hvor ansvarlighed, hensyn og respekt er i højsædet. Klasser med et stærkt fællesskab, er også klasser, hvor eleverne tager ansvar for hinanden, viser hinanden hensyn og respekt, m.a.o. hvor eleverne ser og støtter hinanden.

Lejrskolen er også afgørende for at styrke relationer mellem lærere og elever. I dette mere afslappede miljø er der plads til dybere samtaler, hvor eleverne har mulighed for at vise nye sider af sig selv. Det fremmer både det sociale og det faglige miljø.

At måle lejrskolens værdi kan være vanskeligt, men det er tydeligt at relationelle og uddannelsesmæssige fordele kan mærkes langt ud over turens varighed. På Landsbyskolen vægter vi lejrskoler højt, da de repræsenterer en vigtig del af vores pædagogiske strategi. Selvom lejrskoler er en investering i både tid og penge, ser vi dem som en prioritet, der understøtter alle elevers udvikling.

I udskolingen har vi tradition for at rejse til Berlin i 8. klasse og lidt længere væk i 9. klasse. På de øvrige klassetrin går turen til destinationer i Danmark. Turene i 8. og 9. klasse er blandt de dyrere, men de udgør, ligesom de øvrige lejrskoler, vigtige pædagogiske højdepunkter og er en prioritering fra skolens side og vi forventer, at man som forældre støtter op om lejrskoler på alle klassetrin.

Vi tilstræber at holde omkostningerne nede ved at benytte de mest økonomiske fordelagtige overnatningsmuligheder såsom Danhostel, leje af cykler til at komme rundt på stederne o.lign. samt ved udelukkende at rejse med offentlig transport. Skolen yder et fast bidrag pr klasse til lejrskolerne og det resterende dækkes gennem forældrebetaling.

0:e Klasse

Det er en tilbagevende begivenhed, at 0. klasse overnatter på Landsbyskolen. Både elever og lærere glæder sig til dette, hvor man øver sig på at være væk fra mor og far. Øvelsen gør nemlig mester, og så er eleverne klar til kommende SFO koloni og lejrskoler. Eleverne i 0. klasse møder som normalt, medbringende diverse ting og sager til en fantastisk overnatning. Så er der almindelig skoledag, hvorefter vi drager på tur i nærområdet. Når vi er hjemme igen, hjælper eleverne med at lave mad, vi spiser og hygger, lige indtil det er sengetid. I år vågnede eleverne til friskbagte boller, madpakker og endnu en tur til en sjov legeplads.

1:e & 2:e Klasse

Sidste år var 1.- og 2. klasse på lejrskole på Røsnæs Naturskole. Det var en fantastisk tur, hvor vi fik lov til at kæle med både kaniner og geder, og vi var på besøg i det lokale fyrtårn.

Vi fik undervisning i dyreskeletter, og nogle af os var så heldige at se marsvin og fange hornfisk. 🐬

3:e Klasse

Vi har overnattet på skolen.

Dagsturene gik til Dragør Fort, hvor vi lavede film og til Den Blå Planet.

4:e Klasse

Vi var i Århus, hvor vi havde nogle fantastiske dage.

Klassen elskede især Moesgaard Museum og Den Gamle By.

Om aftenen læste vi højt sammen, og inden vi tog toget hjem efter fire oplevelsesrige dage, plukkede vi bunker af ramsløg, som vi hjemme på skolen tilberedte til det lækreste grønne urtesalt, så vi alle fik en dejlig souvenir fra vores lejrskole.

5: Klasse

Vi var på cykeltur  på Bornholm, og her besøgte de bl.a. Natur Bornholm, Hammershus, Svaneke med Bolchekogeriet, glaspusteri og Gudhjem og deres røgeri.

7:e Klasse

Vi var i Århus, hvor vi bl.a. brugte en dag sammen med en anden 7.kl fra en stor kommuneskole.

Det var en kæmpe succes og eleverne fik både en på opleveren samt nye venner, som de stadig har kontakt med.

Vi var også på Steno Museet og deltage i et forløb om Kropsidealer gennem tiden. Derudover var vi i Rush Trampolinpark samt en tur på Arosmuseet.

8:e Klasse

8. klasse tog til Berlin. 🇩🇪

Vi boede på Happy go Lucky Hostel. Eleverne fik set meget af Berlin, et udpluk var Reichstags kuplen, Zoo, Check Point Charlie, Siegesaüle, Sachsenhausen, Brandenburger Tor og Fjernsynstårnet.

De var meget søde, og gode til at gå og vi havde en helt igennem fantastisk tur!😊

9:e Klasse

🇬🇧 I år tog vores 9. klasse til London 🇬🇧

Dette er blot et lille udpluk af, hvor nogle af klasserne tog hen og hvad de så.